Takk, tusen takk for at dere engasjerer dere!🙌👏🙏

Life doesn't require that we
are the best, only that we
TRY our best.
- H. Jackson Brown JR -

Jeg må bare si TUSEN HJERTELIG TAKK for all støtte, alle “heiarop” og all positiv feedback på innlegget igår. Det var helt overveldende å se hvor mange som faktisk bryr seg, hvor mange som forstår eller i alle fall forsøker å forstå, hvor alvorlig selvskading kan være og er, og hvor beintøft det er å slite med en selvskadings- problematikk.

TUSEN HJERTELIG TAKK for alle liker, delinger og kommentarer, jeg ble så rørt! Det betyr SÅ mye for meg at så mange engasjerer seg i innlegg som dette, da det er SÅ mange som sliter med selvskading i det stille, skjulte og dermed ikke får den hjelpen de behøver for å mestre livet på en bedre og mer hensiktsmessig måte.🙏💚
* Har du ikke lest innlegget jeg refererer til, kan du lese ved å trykke på linken her: 365 døgn skadefri

Jeg vil du skal vite og huske i de mørkeste stunder at..:
Det er alltid håp!
ALLTID. Selv hvor håpløst alt føles og ser ut her og nå, selv hvor mange år som er gått eller hvor alvorlig selvskadingen din har blitt.

Det er IKKE sant viss du tror, føler eller noen forteller deg at du er behandlings-resistent, for det er det ingen som er. Det er ALLTID håp for bedring, uansett hvor dypt du sitter fast i ett selvskadings-mønster.
Dette vet jeg, fordi jeg selv har vært og er der. Jeg er ikke såkalt “frisk”, ei heller er jeg fri fra selvskadings-tanker. Men jeg har strevet med dette i hele 18 år, og det har blitt mer og mer alvorlig med årene som har gått.
Jeg har klart meg nå ett helt år, UTEN å ty til skade, for første gang på alle disse årene. Derfor VET jeg at det er HÅP for alle. Selv de som mange (dessverre) gir opp underveis.

Hvorfor klarer jeg så mye oftere å stå imot selvskadings-trangen nå?
Fordi jeg endelig får riktig hjelp. Jeg lærer meg nye måter å håndtere traumene mine på, de vanskelige og overveldende følelsene jeg opplever, og jeg har mennesker rundt meg nå som forstår hva jeg behøver og trenger – fordi vi har en åpen og god kommunikasjon. De lytter til meg.
Jeg klarer meg bedre fordi jeg har mer ro i hverdagen min nå. Jeg har mer alene-tid til hvile og egen-pleie, til det jeg selv har lyst til å gjøre. Jeg har mer opplevelser i hverdagen av den gode sort. Jeg har mennesker som tar meg med ut av leiligheten. Som tar meg med ut i naturen, som bidrar til at jeg er mer tilstede her og nå, og ikke kun i fortiden. (Dette anbefaler jeg alle å prøve. Det er fantastisk å oppleve hvor mye naturen kan hjelpe på den psykiske helsen. Og den fysiske, åpenbart.)
Jeg opplever mer ro i meg selv, fordi jeg øver meg på å sette grenser, og sier mer nei. Jeg har mindre inntrykk uten ifra enn før, noe som skapte mye kaos og stress i meg som jeg ikke tåler.
Jeg forsøker å gjøre det jeg kjenner er best for meg selv og min psykiske helse på langsikt, og ikke bare hva jeg har lyst til (eller andre har lyst til) her og nå.

Jeg har troen på at alle som skader seg selv, kan få det bedre. Med riktig hjelp og god støtte.
Så vær så snill, ikke gi opp noen, uansett hvor håpløs situasjonen ser ut eller føles. Det ER mulig, og det KAN bli bedre!🙏💚


Hva er selvskading?
  • Selvskading er skade en person har påført seg med vilje,
    men uten intensjon om å dø.
  • Det kan være kutting, brenning, overdosering, forgiftning
    – fra overfladiske småskader
    til livstruende skader.
  • 18 prosent unge og 
    4 prosent voksne
    oppgir at de har skadet
    seg selv med vilje.
  • Forekomsten er høyest blant 
    kvinner i tenårene.
  • Problemer med å mestre 
    ubehagelige følelser,
    som angst og tristhet,
    er vanlig
    blant dem som selvskader.
  • Kan være en effektiv
    mestringsmåte
    på kort sikt,
    men problematisk på lang sikt.
Kilde: Nasjonalt senter for 
selvmordsforskning og -forebygging

Aldri gi opp deg selv! Du fortjener bedre enn å skade deg selv. Vit det!🙏💚 Jeg er med deg!💕

@LunaCh 💚

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Scroll to top

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgivere av bloggen. Alle bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver. Bloggen ligger på psykmagasinet.no. Ønsker du å blogge om psykisk helse på psykmagasinet.no så kan du ta kontakt med ansvarlig redaktør på mail: stine@psykmagasinet.no